czwartek, 28 marca 2024

Sport

Czas na rower (porady)

Witam wszystkich miłośników jazdy na rowerze. Postanowiłem podzielić się z Wami moją wiedzą na temat rowerów, ich kategorii, możliwości wykorzystania oraz dbałości o swój sprzęt.


Dla tych, którzy posiadają swój jednoślad oraz dla chcących w przyszłości mieć swój rower , na początek kilka słów o podziale na typy i jednocześnie sugestie o sposobie wykorzystania.

Pierwszy typ to rowery miejskie. Jak wskazuje nazwa są przeznaczone głównie do jazdy na krótkich dystansach. W tej kategorii występują rowery „zwykłe” tzn. bez możliwości zmiany biegów (fot.1) oraz rowery z piastą koła tylnego trzybiegową (fot.2)

Drugi typ to rowery na trochę dłuższe przejażdżki, które w swojej budowie mają możliwość zmiany przełożeń. Tu mamy do czynienia z zestawami zębatek tak przy pedałach jak i na osi koła tylnego. Są podzielone na wyposażone w mechanizmy zewnętrzne zwane przerzutkami (fot.3) lub z piastami koła tylnego wielobiegowymi (z reguły są to piasty 5-cio, 7-miobiegowe (fot.4)). Wśród tej kategorii rowerów są również potocznie zwane „górale” służące raczej do jazdy po nierównych drogach żwirowych czy leśnych.

Trzeci typ to rowery do dłuższych wycieczek lub turystyki rowerowej. Tutaj musimy zwrócić uwagę, że tego rodzaju rekreacja na dłuższych dystansach wiąże się z różnym ukształtowaniem terenu i zmiennymi warunkami pogody (np. jazda pod wiatr). Do tego celu służą rowery o większej liczbie przełożeń w napędzie.

I ostatnia kategoria to rowery szosowe – do „czystej”  jazdy  na dłuższych dystansach.

Celowo pominąłem takie rodzaje rowerów jak BMX, rowery crossowe, MTB , „ostre koło” czy rowery stylowe (np. do jazdy w pozycji leżącej), elektryczne – z uwagi na wąską grupę użytkowników.

Oczywiście, żeby nie było nieporozumień, każdym rowerem możemy jechać do sklepu i prawie każdym wybrać się na dłuższa przejażdżkę (jeśli tylko czujemy się na tyle silni).

Dla tych, którzy już mają rower nie trzeba  nic wyjaśniać. Lecz ci co chcą zmienić na inny lub kupić nowy – proszę rozważyć powyższy podział a w doborze mogą pomóc znajomi lub w ostateczności dobry sprzedawca. A zatem zastanówmy się do czego ma służyć rower a następnie jakiej ma być wielkości – tutaj mam na myśli wielkość kół oraz ramy.


Przed każda jazdą (no może trochę przesadzam, ale jak najczęściej) powinniśmy:

- sprawdzić stan ogumienia (jakość opon, które mogą mieć przetarcia, popękania i mikropęknięcia spowodowane ich starzeniem co jest najbardziej widoczne przy małym ciśnieniu w oponach). Przy bardzo widocznych wadach należy niezwłocznie wymienić opony ponieważ w każdej chwili będziemy narażeni na przebicie dętki czyli spacer z rowerem.

- należy sprawdzić skuteczność hamulców – jest to kwestia naszego bezpieczeństwa, przy czym bardziej istotnym wydaje się hamulec tylny ponieważ częściej używamy takiego sposobu hamowania. Chociaż z praktyki uważam, że powinniśmy używać obu hamulców przy czym prawie jednocześnie pierwszy naciskamy tylny potem przedni. Jest to skuteczniejszy dwukrotnie sposób hamowania oraz  przedłuża żywotność  klocków hamulcowych , obręczy kół i oczywiście opon.

- pozostałe zespoły roweru takie jak piasty kół, suport (czyli oś pedałów) możemy sprawdzić poruczając nimi na boki, mechanizmy zmiany biegów sprawdzimy podczas jazdy. Jeżeli zauważymy nieprawidłowe luzy w osiach lub źle działające biegi nie zwlekajmy z ich naprawą – ich złe działanie może powodować popsucie się innych elementów a co za tym idzie większe koszty naprawy.

Wyposażenie roweru

Pomijając rowery „specjalistyczne” każdy rower powinien być zaopatrzony w takie części jak:

- błotniki (tu nie trzeba tłumaczyć celowości – wystarczy Wasza wyobraźnia)

- bagażnik (rozróżniamy kilka rodzajów – imitacja bagażnika (fot.5), bagażniki „zwykłe” (fot.6), bagażniki turystyczne (fot.7) oraz specjalne do rowerów z amortyzacją tylnego widelca (fot.8).

- oświetlenie (najpowszechniejsze są zestawy z prądnicą cierną (fot.9)– ma to niestety tę wadę, że załączona prądnica ociera a zatem i zużywa oponę oraz głośno pracuje i daje opór w czasie jazdy. Innym rozwiązaniem jest piasta – prądnica koła przedniego z zestawem lamp (przednia z wyłącznikiem, tylna może mieć tzw. funkcję postojową) (fot.10). Można również stosować oświetlenie bateryjne, które w przypadku prądnicy ciernej jest odpowiednią alternatywą (należy jednak pamiętać o zużywaniu się baterii i ich dość częstej wymianie, zwłaszcza w okresie niskich temperatur). Jeszcze kilka słów o oświetleniu ponieważ związane jest to z Kodeksem Ruchu Drogowego a zatem możliwości interwencji odpowiednich służb mundurowych. Wg prawa o ruchu drogowym mamy:

Oddział 3 - Używanie świateł zewnętrznych
Art. 51.

6. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

 

- dzwonek lub inne urządzenie dźwiękowe (również obowiązkowe) i moim skromnym zdaniem lusterko (kto choć trochę więcej jeździ rowerem po drogach i ulicach ma świadomość jak wpływa to na bezpieczeństwo jazdy)


Tym zakończę pierwszą część poradnika – w następnej zajmiemy się modernizacją roweru.
Arek Żyła

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.